Tak wiele w ostatnich latach mówi się o użyteczności produktów/usług. O tym, że klient/użytkownik i ich zadowolenie jest o wiele ważniejsze niż ilość funkcjonalności czy zaawansowanie technologiczne. Niestety, często między mówieniem, a robieniem jest duża przepaść. To się powoli zmienia i świadome organizacje coraz mocniej stawiają na UX. Jest to widoczne np. poprzez ilość ogłoszeń o prace w poszukiwaniu specjalistów UX. W związku z szybko rosnącą popularnością tematyki, powstaje coraz większe zapotrzebowanie (nie tylko u samych specjalistów) na wiedzę o UX. Proponowane są różne szkolenia i warsztaty – jednym z nich jest UX-PM!
W ostatnim czasie miałem przyjemność wziąć udział w pierwszym w Polsce otwartym szkoleniu UX-PM – poziom pierwszy. I takim o to sposobem stałem się certyfikowanym UX-PM przez UXalliance:) (Hurra 🙂 ).
Wiele osób odezwało się do mnie, abym przekazał swoją opinię, więc niniejszym to czynie. Sam byłem bardzo ciekawy tego szkolenia. Po pierwsze jest to zupełnie nowy produkt na Świecie i w Polsce, po drugie samo szkolenie było przeprowadzone pierwszy raz w Polsce , po trzecie UX kojarzy się z trudną specjalizacją, a w tym przypadku program jest skierowany na osoby, które nie są specjalistami. Po kolei więc.
O samym pomyśle na UX-PM oraz o poziomach certyfikacji można przeczytać tutaj: www.ux-pm.pl
Szkolenie i certyfikacja jest przeznaczone dla Project Managerów, Product Managerów, Product Ownerów, Analityków Biznesowych i można powiedzieć ogólnie dla Managerów, którzy są odpowiedzialni za tworzenie produktów/usług. Na pewno nie jest ono przeznaczone dla specjalistów UX. Pewnie może być ono przydatne dla osób, które interesują się tematyką UX i chcą rozpocząć swój rozwój w tym kierunku.
Cele i zakres szkolenia obejmują:
- zrozumienie koncepcji oraz zwiększenie świadomości UX,
- zdobycie wiedzy na temat możliwości adaptacji UX do swoich projektów,
- wysokopoziomowe poznanie narzędzi UX i ich zastosowania.
Szkolenie trwa dwa dni i w tym przypadku było prowadzone przez dwóch trenerów. Obaj doświadczeni – nie było pytań bez odpowiedzi lub bez przykładu. Obaj mają doświadczenie w pracy z klientami zewnętrznymi, więc tematyka prowadzenia projektów oraz kontraktowania nie jest im obca. Praca z wieloma klientami zewnętrznymi pozwoliła im na zdobycie szerokiego doświadczenia w radzeniu sobie z różnymi przypadkami i wymaganiami co ma duży wpływ na przekazywanie praktycznych przykładów podczas szkolenia.
W związku z celami i zakresem, szkolenie skupione jest bardziej na zdobyciu wiedzy niż praktyki. Było pokazane wiele inspirujących przykładów z Polski i ze Świata – filmy, zdjęcia, case study. Przykłady prezentowały produkty/usługi, gdzie UX był zastosowany poprawnie i przynosi korzyści firmie, jak też takie, gdzie brak zastosowania UX doprowadziło do poważnych konsekwencji.
Podczas szkolenia poznajemy mapowanie narzędzi UX na proces projektowy tak tradycyjny jak i zwinny. Całość oparta jest o model 4D (Discover, Define, Develop, Deliver). Dużo uwagi jest poświęcone na biznesowe uzasadnienie UX poprzez wykorzystanie miar. Mimo zakresu skupionego na wiedzy, trenerzy wprowadzili kilka ćwiczeń warsztatowych, co na tyle ile to możliwe zwiększa dynamikę szkolenia.
W związku z tym, że to jest szkolenie certyfikacyjne UX-PM, to na końcu programu przewidziany jest test weryfikujący zdobytą wiedzę. Test zawiera 24 pytania o różnej skali trudności, tak jednokrotnego jak i wielokrotnego wyboru. Aby zdobyć certyfikat należy odpowiedzieć poprawnie na 14 pytań (uwaga: są punkty ujemne za błędne odpowiedzi, więc nie ma sensu strzelać!). Zdobycie minimalnej liczby punktów oczywiście nie jest zbyt trudne w momencie gdy sumiennie przejdziemy przez program szkolenia. Kilka pytań jest podchwytliwych, jednak wszystko podczas szkolenia jest wcześniej klarownie przekazane. Pamiętajmy, że mowa jest o szkoleniu na poziomie pierwszym, czyli wejściowym w tematykę, a co za tym idzie poprzeczka testu jest na adekwatnym poziomie.
Osobiście jestem zadowolony, że mogłem uczestniczyć w tak przygotowanym szkoleniu. Trafia ono idealnie w moje potrzeby czyli lepsze poznanie i zwiększenie świadomości UX. Jeżeli tworzysz produkty/usługi i na serio zależy Tobie na zadowoleniu użytkownika – to, to szkolenie jest dla Ciebie.
Już zupełnie poza szkoleniem, można śmiało powiedzieć, że tak! UXalliance wchodzi na rynek z czymś nowym, opartym o model certyfikacji, a co za tym idzie odpowiednio monetyzuje swój pomysł. Poprzez wprowadzenie trzech poziomów budowana jest dłuższa relacja z klientem i jeszcze większa monetyzacja. Wiele organizacji tak robi i nie jest to dziwne. Oczywiście możemy z tego powodu odpuścić to szkolenie i wybrać inne. Finalnie to rynek i zapotrzebowanie pokażą czy szkolenie jest warte swej ceny. Na dzień dzisiejszy jest więcej chętnych niż miejsc. I bardzo dobrze – oby w przyszłości zaowocowało to lepszymi produktami i usługami.
Dla mnie szkolenie UX-PM było wartościowe i polecam je wszystkim na poziomie Manager’a. Specjaliści UX!, jeżeli chcecie dojrzalej pracować w swoich zespołach w aspekcie UX, to możecie śmiało zaproponować to szkolenie swoim kierownikom projektu lub produktu.
[…] Polecamy również bardziej obszerną relację z premierowej sesji UX-PM autorstwa Michała Rączki z Naspers/Grupy Allegro dostępną pod poniższym linkiem: UX-PM – Czyli o świadomości UX w projektach. […]